Torba bawełniana w przybliżeniu

Lód, księgarnia i Nowy Jork. Jak powstała torba bawełniana?

Dla niektórych - ekologiczny sposób na wygodne noszenie zakupów, umożliwiający podjęcie głosu w dyskusji o kryzysie klimatycznym i ochronie środowiska naturalnego. Dla innych - stylowy dodatek do garderoby, który jest estetyczny i przyciąga uwagę. Niezależnie od tego, jak patrzymy na torby bawełniane, faktem jest ich ogromna popularność, którą możemy zauważyć każdego dnia, wybierając się do dowolnego supermarketu. I choć wciąż do dyspozycji są jeszcze tak zwane foliówki, to materiałowe torby wykorzystywane w różnych aspektach stały się naszą codziennością. Ale skąd tak naprawdę się wzięły? Kto wymyślił pierwszą torbę bawełnianą? Co wspólnego mają torby do przenoszenia lodu i legendarny antykwariat w Nowym Jorku? Zapraszamy w nieoczywistą, ale bardzo ciekawą podróż w głąb historii toreb bawełnianych, które uwielbiamy.

Spis treści

Pierwsza torba reklamowa

Żeby odkryć pełną historię bawełnianych toreb, naszą historię trzeba rozpocząć od roku 1886. Jesteśmy w Coshocton, niewielkim miasteczku w stanie Ohio, w północno-zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Cały kraj przechodzi intensywną industrializację. Wiele biznesów, także produkcyjnych, zaczęło rosnąć w siłę.

Naturalnie, pojawiła się wówczas potrzeba przeprowadzenia pewnego rodzaju marketingu – nie sposób bowiem wybrać odpowiednią fabrykę czy usługę, gdy na rynku znajduje się ich naprawdę pokaźna ilość. Takie same przemyślenia miał Jasper Meek, który był właścicielem lokalnej gazety. Rynek drukarski w tamtym czasie nie istniał, więc Meek wydając gazetę, musiał również posiadać stanowisko do drukowania, z którego czerpał korzyści.

Pewnego popołudnia, Jasper wyszedł ze swojego lokalu. Zauważył dziewczynkę wracającą ze szkoły, trzymającą podręczniki w rękach. Potykając się, upuściła je wprost do błota. Wtedy w jego głowie narodził się pomysł – co, gdyby zaopatrzyć dzieci w bawełniane sakwy do noszenia książek. I chwilę później drugi – co, gdyby na nich pojawiało się logo firmy, która chciałaby się tak promować?

Ze swoim pomysłem przyszedł do swojego przyjaciela, pana Cantwella – szewca i sprzedawcę butów. Zaoferował mu układ – Meek miałby zająć się produkcją toreb z nadrukiem, korzystając ze swojej prasy, a Cantwell odkupiłby od niego torby, rozdając je za darmo dzieciom, które przyjdą do jego sklepu. Szewc przystał na tą propozycję.

W taki sposób, świat po raz pierwszy ujrzał płócienną torbę z nadrukiem. Na torbie widniał nadrukowany napis: Świetne buty u Cantwella. Ten pomysł był strzałem w dziesiątkę.

Cantwell Shoe Bag
Pierwsza na świecie torba płócienna. z: Johnson-Humrickhouse Museum, https://www.jhmuseum.org/

Torby zostały niesamowcie dobrze przyjęte i rozniosły się po całym stanie, zapewniając ogromny dochód nie tylko szewcowi, ale także Meekowi. Sama torba do dziś dostępna jest w Muzeum Johnsona-Humrickhouse’a w rodzinnym mieście Meeka, w Coshocton w Ohio.

Jasper Meek założył później firmę reklamową, która osiągnęła ogromny sukces finansowy, rozszerzając swoją ofertę dla innych sklepów, fabryk i miejsc w całym stanie Ohio. W taki sposób powstała pierwsza torba płócienna z logiem firmy, jaką znamy. Wtedy świat dostrzegł ogromny potencjał w tych produktach – nie tylko reklamowy, ale także społeczny.

Więcej niż torba

Torby zyskiwały sporą popularność na całym świecie. Dostrzegano ich niesamowity potencjał reklamowy, nie tylko jako formę promowania biznesu, ale również społecznie ważnych idei.

Dwa lata po zakończeniu I wojny światowej, w 1920 roku, intensywne były ruchy sufrażystek walczących o prawo wyborcze kobiet. Na ten rok jest też datowana materiałowa torba promująca tę ideę.

SS7730637 7730637 10276850
https://library.artstor.org/public/SS7730637_7730637_10276850, torba z Uniwersytetu Cornella

Ten produkt bardzo przypomina torby płócienne, które znamy z dzisiejszych realiów. Ma nawet regulowany uchwyt, co nie jest oczywistym elementem. Uwagę zwraca wykonany starannie nadruk – noszona torba stawała się manifestem poglądów. W tym samym roku, przyjęto 19. poprawkę do konstytucji Stanów Zjednoczonych, która zapewniała kobietom prawa wyborcze.

Sama torba jest dostępna w bibliotece uniwersyteckiej Uniwersytetu Cornella w USA. Została idealnym wzorem promowania nie tylko biznesów, ale również ważnych społecznych idei. Ma to miejsce do dziś, czego świetnym przykładem jest torba bawełniana, którą mieliśmy przyjemność wykonać dla fundacji Avon Kontra Przemoc.

Jak pokaże historia, prawdziwy sukces toreb jeszcze przed nimi.

Torba bawełniana do… przenoszenia lodu

Jesień, 1944. Prężnie działająca już od ponad 30 lat firma L.L. Bean poszukuje nowych produktów do swojej oferty sklepu z odzieżą zewnętrzną w Freeport, w stanie Maine, głęboko na zachód Stanów Zjednoczonych. W ówczesnych czasach nie istniał wygodny sposób na przechowywanie lodu w domowych warunkach.

Jeżeli ktoś chciał dodać kostkę do szklanki z lemoniadą, musiał udać się do sklepu spożywczego i tam nabyć trochę lodu, by móc wrzucić go do zamrażarki, dostępnej już wówczas w domach. Nie było jednak na rynku wygodnego rozwiązania pozwalającego transportować lód w bezpieczny sposób bez roztopienia go w trakcie noszenia.

Beans Ice Carrier

Wówczas firma zaoferowała torbę do przechowywania lodu z mocnymi i praktycznymi uchwytami wszytymi w torbę, by można było wygodnie nosić ją w ręce lub na ramieniu. Została uszyta z bawełny o wysokiej gramaturze, tak, by mogła wytrzymać naprawdę dużą ilość lodu. Torba odniosła wielki sukces komercyjny i bardzo przypadła do gustu Amerykanom.

A L.L. Beans poszli za ciosem, wypuszczając coraz to nowe torby bawełniane. Stały się one podstawowym przedmiotem użytkowym w wielu amerykańskich domach. W latach 60. wydają torbę o chwytliwej nazwie (w języku angielskim) Boat and Tote. Wtedy również zwykły, prosty design toreb został ożywiony kolorowymi uchwytami. Ten model torby produkowany jest do dziś w Maine i cieszy się nadal ogromnym zainteresowaniem, a niedawno stał się również viralem w mediach społecznościowych!

Bawełniane torby stały się wtedy nie tylko praktycznym akcesorium do noszenia, ale również modowym manifestem. Była niezbędnym dodatkiem do wielu stylizacji na konkursach mody i wyznacznikiem dobrego stylu.

Bawełniana torba z Nowego Jorku

W 1980 roku bardzo popularny nowojorski antykwariat Strand znajdujący się na Manhattanie dostrzegł w torbach reklamowych to, co jej pierwszy twórca prawie 100 lat wcześniej – jest świetnym gadżetem do promowania marki. Richard Devereaux, wieloletni kierownik sklepu, zaprojektował pierwszą torbę dla klientów. Znajdowały się na niej wyłącznie informacje o firmie – jej nazwa, adres i numer telefonu. Jak się okazało, był to świetny ruch marketingowy, który zapewnił księgarni niesamowitą popularność. Za ich śladem poszły inne marki i księgarnie, wydając torby z własnymi nadrukami, promujące ich firmę.

Obecnie, ta nowojorska księgarnia oferuje ponad 100 rodzajów toreb bawełnianych z różnymi nadrukami. Każdy z projektów stał się hitem sprzedaży i pociągnął za sobą falę innych marek szukających ciekawych rozwiązań na promowanie swoich biznesów. Wytworzył się nawet styl noszenia tak zwanych literary bags, czyli toreb bawełnianych, w których nosi się książki.

Zatrzymując się w Nowym Jorku, warto również wspomnieć o gazecie New Yorker, która w 2012 roku zapoczątkowała akcję dodawania darmowej torby do internetowej prenumeraty i do dziś oferuje swoim czytelnikom taki prezent, niezależnie od poziomu subskrypcji.

Współcześnie, znowu widać trend powrotu do korzystania z toreb jako modowych akcesoriów. Personalizowane torby z nadrukami znów stały się czymś więcej, niż tylko praktycznym akcesorium, a ich historia tworzy się nadal.

Szukasz producenta toreb bawełnianych? Świetnie trafiłeś!

Od prawie 20 lat nasza szwalnia produkuje wszelakiego rodzaju torby bawełniane, które mogą być nie tylko idealnym gadżetem reklamowym, ale również świetnym prezentem dla klientów. Produkty, które szyjemy, są wykonywane u nas od początku do końca, z dbałością o każdy szczegół. Dzięki temu, możesz być pewien, że to, co otrzymasz będzie reklamowało Twoją markę lub organizację w najlepszy możliwy sposób. Nasze torby są w pełni personalizowane – jeżeli szukasz czegoś wyjątkowego, to nie ma lepszego miejsca! Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy dla Ciebie uszyć.

Gotowy na nowe doświadczenia reklamowe?

Ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Uszyjemy wszystko, czego potrzebujesz. Profesjonalnie i naturalnie. Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych.